Saturday, April 25, 2009

Kisah Benar
















Cerita ini adalah benar dan sahih berdasarkan pengalaman rakan kepada salah seorang ahli di dalam kelas kami.

Kisahnya bermula begini,
di suatu pagi yang indah seorang Pak cik tua sedang menjalankan aktiviti hariannya berkebun di kebun miliknya sendiri.
Semasa dalam perjalanan hendak menuju ke untuk membersihkan kawasan tanamnya,
beliau telah terjumpa dengan setompok tahi.

Pakcik Tua: Huh, tahi!..besarnya...tahi apa ni?...tahi anjing ka..tahi binatang lain?..hmmm...

Tanpa berfikir panjang pak cik tua itu pun berlalu dan memulakan kerjanya tanpa mendapat jawapan tahi apakah yang ditemuinya tadi.
Semasa sedang asyik berkerja..tiba-tiba pak cik tua itu teringat semula akan tahi yang ditemuinya tadi..

Pak cik Tua: hurmmm....tadi tu tahi apa ya??...tahi anjing ka...tahi manusia ka...atau tahi binatang lain...isyh..isyh....!

Perasaan ketidakpuasaan hati menyelubungi pak cik tua itu..lalu membuatkan pak cik tua tadi kembali ke tempat dia ketemukan tahi tadi dan mengambil sebatang ranting dan menggunakan ranting tadi untuk memeriksa tahi tadi ialah sisa najis anjing atau binatang lain..

Pak cik Tua: Owhh.....betul la tahi anjing..hehe..risau aku..

Kemudian dengan rasa puas hati seketika dia kembali meneruskan perkerjaannya, namun perasaan tidak puas hati kembali lagi..dia masih bingung adakah benar tahi tadi adalah tahi anjing?..kemudia dia pergi semula dan kali ini..menghidu bau tahi itu dengan teliti..

Pak cik Tua: Huh..betul..betul..betul..tahi anjing ni..aku yakin kali ni..

Wah...nampaknya pak cik ni dah yakin...NAMUN tidak sampai 2 minit keyakinannya mulai luntur!..dia kembali lagi untuk menganalisis dengan lagi tepat..adakah tahi yang dijumpainya ialah tahi anjing atau tahi binatang lain!..huhu..gila pak cik ni...

Dan kali ni...pak cik tua tadi..dengan beraninya mencalit sedikit tahi tersebut dan merasanya dengan lidah untuk menganalisis kebenaran keptusan yang dibuatnya pada pertama kali tadi..Huh!..dan nak tahu apa pak cik tu cakap???..hah ni dia..

Pak Cik Tua: Puiiii...memang betul la tahi anjing...nasib aku tak terpijak tadi..

Kwang..kwang..kwang......

2 comments:

mayrish said...

nie idea aku nie....

PISMP BM SEM 1 said...

hahaha...
mmg pn..
aku cuma share2 ngan smua org jak..
lala..
mantap kan...
boleh pecah erut ketawa!